lördag 20 december 2014

Eggnog


Eggnog. Jag och N brukar göra eggnog några dagar innan jul. Vi brukar följa ett recept som är lite småkrångligt (kommer lite längre ner), men jag hittade ett enkelt recept på systembolagets hemsida som jag tänkte testa:

4-6 cl cognac, whisky eller rom 

4-6 cl standardmjölk   
1 ägg     
2-3 cl sockerlag eller honung
Garnering: riven muskotnöt

Skaka kraftigt med is och sila upp i ett glas på fot (typ vinglas). Strö riven muskot över.
Kan också serveras varm. Värm då mjölken, skaka det övriga och häll upp i glas.

Den vi brukar göra är ju fluffigare, för det ska vispas lite här och lite där. Blir väldigt luftigt och gott och extremt mättande! Receptet kommer från kokaihop.se:

  1. 3 st ägg
    2,5 dl socker
    8 dl vispgrädde
    1,5 dl mjölk
    1,5 dl whisky
    1,5 dl konjak
    1 dl mörk rom

  2. 1. Dela äggen och lägg gulor och vitor i två separata stora skålar.
  3. 2. Vispa ihop äggulorna och sockret 3-5 min med elvisp.
  4. 3. Blanda i whisky, rom, konjak i äggsmeten och rör ihop.
  5. 4. Låt vila i 5-10 min för att sockret ska smälta.
  6. 5. Ha i vispgrädden och mjölken, rör ihop och ställ kallt i 1 timme.
  7. 6. Vispa äggvitan till ett hårt skum och vänd ner äggvitan försiktigt med en slickepott.
  8. 7. Klar att serveras och njutas av medans den fortfarande är kall.
Serveringsförslag: Dekorera gärna med lite muskot i serveringsglaset.

Nu har jag testat den enkla varianten. Den var inte alls lika god faktiskt. Men helt ok om man vill ha en snabb eggnog:)





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

/