lördag 13 december 2014

Tankar...

Idag tog jag tag i det känsliga samtalsämnet "årets julfirande" med min mamma. Och det är lika jobbigt varje gång... för jag vet att jag kommer bli besviken, och jag vet att mamma är besviken. 
Vi är en liten familj utan nära släkt. Och ändå är det helt omöjligt att fira jul ihop. Det blir mest att jag och mina föräldrar får åka hit och dit. Och det gör vi, för att vi vill vara med familjen. För julen är en tid för just familjen. Men jag skulle önska att vi slapp åka runt, att alla bara kunde vara samlade. Men nej, inte i år heller. 

Min ena syster och jag brukade vara väldigt nära, vi träffades ofta och kunde vi inte träffas spenderade vi dagligen timmar i telefon med varandra. Sen flyttade vi åt olika håll och så blev det att vi inte kunde ses lika ofta eller prata lika ofta. Så när vi väl ses nu så vill jag ha henne "för mig själv" (låter egoistiskt, men jag tror du förstår vad jag menar). Grejen är den att det inte riktigt alltid blir så... för när vi väl träffas så är det nästan alltid en massa andra folk/vänner till henne där. Det jag vill komma till är att det skulle vara riktigt kul om syster med familj kunde komma "hem" under jul. De senaste åren har vi åkt till dom julafton, vilket faktiskt har varit riktigt trevligt, men det är alltid andra där då också, vänner till dom, vilket självklart inte gör något egentligen... Jag vet inte hur jag ska förklara, men jag känner mig lite "bortglömd". Hon hade i alla fall meddelat mamma att dom skulle stanna hemma hela julen och att dom i sort sett var upptagna alla dagar utom den 23:e. Känns lite som att vi inte är så "viktiga" och att andra "går före" oss. Låter väl som en tjurig unge nu, men för mig är familjen viktig och jag vill fira julen med min familj.

Vi får fira hos dom den 23:e då (tur att jag fått semester!) för vi vill ju såklart träffas vid jul. Sen hoppas jag på en tur till min andra syster med familj på julaftons förmiddag så man kan få känna att det är julafton lite grann i alla fall. Och på juldagen kommer nästan alltid dom hem och så firar vi lite jul igen. Och juldagen känns nästan mer som julafton då, just för att vi är samlade hemma i huset där vi växte upp. 

Hur som helst så blir det nog en god jul! Och om man ser det positivt så får vi ju faktiskt fira i tre dagar:)

Ursäkta för ett långt inlägg utan bilder. Men ibland måste man få ur sig sina tankar.


Hoppas du haft en fin Lucia!
God Natt



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

/